A közel tíz éve zajló Honvédelmi és Haderőfejlesztési Program a nemzetközi élvonalba repítette a magyar légierőt - hangsúlyozta Czermann János, a Honvédelmi Minisztérium humánerőforrásért felelős helyettes államtitkára a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar (NKE HHK) szolnoki Campusán tartott nyílt napon, november 14-én.
Hosszú idő után ismét kitárta kapuit a továbbtanulni vágyó középiskolás fiatalok előtt az NKE HHK Katonai Repülő Intézete, ahol a modern eszközpark mellett három szak, - az állami légijármű-vezetői; a katonai repülésirányító és a katonai repülőműszaki tisztképzés is bemutatkozott.
A „légierős” tisztképzés technológiai hátterének ismertetése kapcsán Czermann János emlékeztetett arra, az a fejlődés, amit napjainkban a kecskeméti és szolnoki alakulatoknál láthatunk, a Magyar Honvédség átfogó modernizációjának eredménye. Kiemelte hazánk csúcstechnológiás, többfunkciós, kiemelkedő tulajdonságokkal rendelkező Gripen flottáját, amely nemcsak Magyarország, hanem egyebek mellett a balti országok légtérvédelméért is felel, de ide sorolta a nemzetközi összevetésben is példa nélküli képességekkel rendelkező Airbus helikopterflottát. Hozzátette: hasonló fejlesztések zajlanak a légvédelmi és repülőműszaki eszközök, valamint a dróntechnológia terén is.
A pálya versenyképességére kitérve Czermann János felhívta a figyelmet azokra a kiemelt juttatásokra, amelyekkel a tisztjelöltek már tanulmányaik alatt számolhatnak, hiszen hallgatói jogviszonyuk mellett a Magyar Honvédség szerződéses katonái is lesznek. Ez a humánpolitikai megközelítés végigkíséri Önöket egész pályájuk során – tette hozzá.
Ezt követően Szente-Varga Mónika, az NKE HHK oktatási dékánhelyettese tájékoztatta a fiatalokat a karon folyó képzési lehetőségekről, külön ismertetve az alapszakokat, a vonatkozó felvételi követelményeket, a sportolási, tudományos és közösségi tevékenységet, valamint az oktatás különböző helyszíneit.
Az állami légiközlekedési alapképzési szak egyedülálló hazánkban, mind katonai, mind pedig civil területen. Az itt folyó képzésnek az a célja, hogy a magyar állam, és a Magyar Honvédség számára pilótákat, légiirányítókat és repülőműszaki szakembereket biztosítson, akik képesek nemzetközi eljárásoknak megfelelő munkavégzésre, akár a végzést követő rövid időn belül – fogalmazott Palik Mátyás ezredes, katonai repülési dékánhelyettes, aki a stabil, kiszámítható életpálya előnyei mellett a felvételi követelményekről, illetve a felkészítéssel járó lehetőségről is tájékoztatta az érdeklődőket. „A képzés kiemelten gyakorlatorientált, hallgatóink modern eszközök segítségével tanulnak és Olaszországban, vagy akár az Egyesült Államokban is eltölthetnek több félévet. Később bármelyik nemzetközi misszióban kamatoztatni tudják tudásukat” – tette hozzá.
Lippai Péter dandártábornok kérdésünkre elmondta, mindig fontos volt számára a kar és a társadalom közötti kapcsolat erősítése, így az ilyen rendezvények kiváló alkalmat teremtenek arra, hogy ne csak a diákokkal, hanem a pályára irányításban fajsúlyosan jelen lévő szülőkkel is személyesebb kapcsolatot tudjanak kialakítani munkatársaival.
„Mielőtt átvettem volna a beosztásomat, arra kaptam felkérést a Honvédelmi Minisztertől, hogy a tisztképzést olyan szintre hozzam fel, ami nemcsak lépést tud tartani a fejlődő haderővel, de a kibocsátott fiatal tisztek képesek legyenek azonnal be is illeszkedni a jól felkészült és modern haditechnikákkal ellátott ütőképes Magyar Honvédségbe” – fogalmazott a dandártábornok. Lippai Péter Úgy véli, a Szolnokon végzett munkájuk eredményei vitathatatlanok és jól láthatók. Kiemelte, hogy a fiatalok világszínvonalú, innovatív kutatási újdonságokkal gazdagodhatnak náluk, ami egyedülálló lehetőséget biztosít számukra, mivel ilyen képzési formák csak elenyésző számban érhetőek el az ország más felsőoktatási intézményeiben. Példaként említette a 3D nyomtatást, melyet sikeresen integráltak az oktatásba. Fontos mérföldkőnek tekinti a tavasszal átadott modern repülőtéri toronyszimulátorukat, amelyen a légiirányító szakirány hallgatói sajátíthatják el a gyakorlati tudást, valamint az egyetemi intézményfejlesztési terv keretében beszerzett Zlin 242 repülőgép szimulátort is – tette hozzá a dékán.
Arra a kérdésre, hogy mit üzen a pálya iránt érdeklődő fiataloknak elmondta, hogy aki komolyan a tisztképzésben gondolkodik, készüljön fel fizikailag és pszichikailag is. „Nem akarunk zsákbamacskát árulni, ezért leendő hallgatóinknak tisztába kell lenniük azzal, hogy komoly megterheléssel néznek szemben az első szemeszterben. Úgyis mondhatnám, nehéz első félév várja őket, terepen, gyakorlótéren. Nálunk az egyetemi oktatás nem az egyetemi padokban kezdődik” – emelte ki a dandártábornok.
A nap folyamán az érdeklődők tájékoztatást kaptak a teljes állami légiközlekedési alapképzési szakot lefedő kínálattal, megtekinthették azokat az eszközöket, repülőgépeket, laborokat és szimulátorokat, amelyeken a honvéd tisztjelöltek képzésük során tanulnak, statikus bemutató keretében megnézhették az MH Kiss József 86. Helikopterdandár modern helikoptereit, kiképző repülőgépeit.
Szöveg: Antal Ferenc
Képek: Szilágyi Dénes