Kecskemét új fejezetet nyitott a helyi közigazgatás jövőjének formálásában: 2025 szeptemberében elstartolt a Kecskeméti Városmenedzsment Akadémia (KVMA) a Nemzeti Közszolgálati Egyetem (NKE) Városmenedzsment Akadémia részeként. A Városmenedzsment Akadémia az NKE és a részt vevő önkormányzatok együttműködésére épülő, nem akkreditált karrierprogram, amely egyedülálló lehetőséget kínál mindazok számára, akik a helyi önkormányzatok világában szeretnének szakmailag kiemelkedni, miközben gyakorlati tudást és valós tapasztalatokat szereznek önkormányzati környezetben.
A KVMA Képzési pillére során az alapozó kurzusok intenzív, inspiráló időszakát követően októbertől a szakmai kurzusok vették át a főszerepet, amelyek Kecskemét helyi közügyeire fókuszálva az Alaptörvény és a vonatkozó törvények által kijelölt feladatokat dolgozzák fel. A szakmai kurzusokat többségében a kecskeméti önkormányzati vezetők tartják az NKE-n oktató és kutató kollégák mellett.
A szakmai kurzusok sorát Temesvári Péter, Kecskemét jegyzője nyitotta meg, aki a Helyi közigazgatási alapismeretek című kurzusában a helyi önkormányzás – azon belül is a települési önkormányzás – alapjait középpontba állítva ismertette a helyi önkormányzatok illeszkedését a magyar közigazgatás rendszerébe, valamint az önkormányzati feladatokat, továbbá az önkormányzati szervezetrendszer felépítését.
Boros Anita, Kecskemét aljegyzője az Ötlettől a helyi önkormányzati döntésig kurzuson a helyi önkormányzati rendszer és működés főbb szabályainak bemutatása mellett és ahhoz kapcsolódóan Kecskemét Megyei Jogú Város Önkormányzata alapvető helyi döntéshozatali struktúráját és mechanizmusát elemezte. Példákkal szemléltetve mutatta be a kecskeméti önkormányzat által ellátott kötelező és önként vállalt feladatokat, az államigazgatási feladatok vonatkozásában pedig a hatósági ügy és a hatósági eljárás legalapvetőbb szabályait tekintette át.
Szemereyné Pataki Klaudia, Kecskemét polgármestere a Vezetés és szervezés az önkormányzatoknál című kurzusa keretében átfogó képet nyújtott az önkormányzati szervezetek irányításának és belső működésének alapelveiről, módszereiről és gyakorlati megvalósításáról. Polgármester Asszony megismertette a résztvevőket az önkormányzati vezetés stratégiai és operatív feladatait, a döntéshozatali mechanizmusokat, valamint a humán erőforrások irányításának és fejlesztésének módszereit. A szakmai kurzus megértéséhez Sebestyén-Szalai Anna főtanácsadó kecskeméti vonatkozású gyakorlatorientált előadása is hozzájárult.
Svircevic-Bodnár Ágota, Kecskemét aljegyzője az Önkormányzati vagyongazdálkodás 1. című kurzusával átfogó jelleggel ismertette az önkormányzati vagyongazdálkodás szerteágazó területeit, ennek keretében azonosítva a vagyongazdálkodás legfontosabb jogintézményeit, továbbá az egyes alapintézményekhez kapcsolódó legfontosabb szabályokat. Az Önkormányzati vagyongazdálkodás 2. kurzus keretében Patay Balázs, Kecskemét Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatala Szervezési és Jogi Irodájának vezetője a helyi önkormányzatok jogszabályokban meghatározott és önként vállalt feladatainak harmadik személyek által történő ellátási formáit mutatta be a résztvevőknek. A kurzus az önkormányzat által alapított és fenntartott költségvetési szerveket és az általuk megvalósított önkormányzati feladatokat, valamint az önkormányzati tulajdonú gazdasági társaságokat is tárgyalta.
Varga Miklós, Kecskemét Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatala Gazdálkodási és Intézményüzemeltetési Irodájának vezetője a Gazdálkodási és pénzügyi ismeretek kurzuson az önkormányzat feladatainak finanszírozási módozatait, Kecskemét Megyei Jogú Város Önkormányzata tárgyévi költségvetésének megtervezését és kialakítását, valamint a hiány finanszírozásának módozatait mutatta be. A szakmai kurzus keretében bevont óraadóként közreműködő Hagyóné Gyurcsó Anikó, a kecskeméti Egészségügyi és Szociális Intézmények Igazgatósága gazdasági igazgatója pedig az önkormányzat által irányított intézmények gazdálkodásáról adott áttekintést a résztvevőknek.
Gajdácsi Zoltán főmérnök, Kecskemét Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatala Mérnöki Irodájának vezetője a Városépítés tervezéstől a működtetésig kurzus keretében a települések, különösképpen Kecskemét műszaki infrastrukturális rendszereinek észszerű működtetésével, fenntartásával és fejlesztésével kapcsolatos alapismereteket osztotta meg a résztvevőkkel, bemutatva a települési és a városi műszaki rendszerek összehangolt üzemeltetésének tervezéséhez, kiépítéséhez, működtetéséhez szükséges speciális szakismereteket. A kurzushoz szakmai tapasztalatával bevont óraadóként hozzájáruló Öveges László, Kecskemét főépítésze az építészet és a településrendezés jelentőségét, önkormányzati vonatkozásait ismertette mind az elméleti háttér, mind pedig a gyakorlati megvalósulás jellemzőinek bemutatásával.
A szakmai kurzusok az őszi szemeszterben folytatódnak, melyeken a résztvevők megismerkedhetnek az urbanisztikával és az önkormányzat fejlesztéspolitikai feladataival, Kecskemét Megyei Jogú Város Önkormányzata szolgáltató szemléletű működésével, kiemelten az önkormányzati kommunikációval, az önkormányzat által fenntartott köznevelési, sport- és kulturális intézményrendszer működtetésével, Kecskemét nemzetközi kapcsolataival. Külön szakmai kurzusok foglalkoznak az egészségügyi és szociális szolgáltatásmenedzsment kérdésköreivel, a katasztrófavédelem és polgári védelem helyi önkormányzati vonatkozásaival, továbbá a városrendészet közbiztonság fenntartásában betöltött szerepével.
A tavaszi szemeszterben a Szakmai gyakornoki pillér alkalmával a résztvevők Kecskemét Önkormányzatánál szerezhetnek majd valós szakmai tapasztalatot, míg a Kecskemét helyi értékeit bemutató pillér kulturális és közösségi programokkal mutatja be a város és térségének egyedülálló értékeit.