Logo
Logo
NEMZETI KÖZSZOLGÁLATI EGYETEM
LUDOVIKA

Az önkormányzati közigazgatás kihívásai

Innováció és digitalizáció az önkormányzati közigazgatásban címmel a Nemzeti Közszolgálati Egyetem (NKE) Államtudományi és Nemzetközi Tanulmányok Kar (ÁNTK) Magyary Zoltán Szakkollégiuma (MZSZK) beszélgetést szervezett Dukai Miklóssal, a Közigazgatási és Területfejlesztési Minisztérium államtitkárával október 28-án, a Ludovika Főépület Zrínyi termében.  A beszélgetésen szó esett az önkormányzatiság múltjáról, jelenlegi kihívásairól és a jövő lehetőségeiről – egyebek mellett arról, hogyan alakíthatja át a digitalizáció ennek a területnek a működését. A kerekasztal-beszélgetést Gábriel Gréta, az MZSZK szakmai vezetője moderálta.

Dukai Miklós elmondta, hogy már gyerekkorában, a rendszerváltás idején alakult ki benne az érdeklődés a közigazgatás és közszolgálat iránt. Nagy hatással volt rá Nagy Imre újratemetése és az akkori politikai változások. Célul tűzte ki, hogy a köz szolgálatában dolgozzon: tanulmányai során meghatározó volt számára a Győri Bencés Gimnázium és a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Jog- és Államtudományi Karának szellemisége. Önkormányzati tapasztalatait Szentendrén szerezte meg, ahol 2010 és 2014 között képviselő volt, valamint a jogi és ügyrendi bizottság elnöke. Büszke arra, hogy a város a nehéz gazdasági helyzet ellenére sem zárt be intézményeket, és minden közszolgáltatást fenn tudott tartani. 2011-ben megszületett az új önkormányzati törvény, amely átrendezte az állam és az önkormányzatok feladatait. Ekkor zajlott le az önkormányzati adósságkonszolidáció, amely során az állam több mint 1300 milliárd forint tartozást vállalt át az önkormányzatoktól. Hangsúlyozta, mennyire fontos volt megtanulni az önkormányzati működés gyakorlati oldalát, amit később, minisztériumi munkája idején kamatoztatni tudott.

Az államtitkár ezután részletesen ismertette az önkormányzati finanszírozás rendszerét: fő bevételi forrás a helyi iparűzési adó (összesen kb. 1400 milliárd Ft évente), emellett kommunális, ingatlan- és települési adók, valamint állami normatív támogatások képezik ezt a területet. Részletesen beszélt a kormány fejlesztési programjairól, mint a Modern Városok Program (a megyei jogú városok gazdaságfejlesztését segíti), a Magyar Falu Program (az 5000 fő alatti települések megerősítésére szolgál), valamint a Terület- és Településfejlesztési Operatív Program (a köztes méretű települések fejlesztésére). Felhívta a figyelmet, hogy a jövőbeli irányok és kihívások okán elkerülhetetlenné válik az önkormányzatok közötti intenzívebb együttműködés. Például több település közösen működtethetne óvodát vagy más intézményeket az erőforrások hatékonyabb kihasználása végett. A digitalizáció mint a közigazgatás megújulásának egyik fő pillére kapcsán megemlítette az önkormányzati ASP rendszert: egy központi, felhőalapú informatikai megoldást, amely egységesíti és gyorsítja az önkormányzatok elektronikus ügyintézését, így csökkentve az adminisztratív terheket. Ehhez kapcsolódik a Helyi Közszolgáltatás Információs Rendszer (IKIR) projekt, amely az önkormányzati közszolgáltatások tervezését és értékelését támogatja. „Hosszabb távon a cél, hogy a mesterséges intelligencia is szerepet kapjon az önkormányzati döntéshozatal és működés támogatásában” – tette hozzá az államtitkár. 

Kérdésre válaszolva Dukai Miklós elmondta: a rendszerváltás óta a magyar önkormányzati rendszer legnagyobb vívmánya, hogy minden településnek – a főváros kerületeit is beleértve – van saját önkormányzata. A polgármesterek erős legitimációval rendelkeznek, ami nagy előnyt jelent a helyi közösségek számára. E mellett minden önkormányzat – a nehézségek ellenére is – biztosítja a rábízott közszolgáltatásokat, amire büszkék lehetünk. Az államtitkár úgy látja, hogy a klasszikus pártpolitizálásnak nincs helye az önkormányzati világban. 
 

Szöveg: Harangozó Éva

Fotó: Magyary Zoltán Szakkollégium