Logo
Logo
NEMZETI KÖZSZOLGÁLATI EGYETEM
LUDOVIKA

Hogyan lehet valóban versenyképes és innovatív Európa?

Az NKE Eötvös József Kutatóközpont Európa Stratégia Kutatóintézetének szervezésében került sor az első Kohéziós Csúcstalálkozóra 2024. április 18-án.  Az esemény 2025. október 21-én a Várkert Bazárban a második nemzetközi Kohéziós Csúcstalálkozó II.-vel folytatódott, amely olyan kulcsterületeket vizsgál, mint az átfogó kohézió erősítése, a regionális egyenlőtlenségek kezelése, valamint a politikák alkalmazkodása a változó gazdasági környezethez, különös tekintettel a kevésbé fejlett régiókban tapasztalható innovációs szakadék áthidalására. A szakmai fórum központi témája a következő többéves pénzügyi keret (MFF) volt.

A program elején Rawand Ben Brahim, az NKE EJKK Európa Stratégia Kutatóintézet kutató munkatársa köszöntötte a vendégeket, majd Navracsics Tibor közigazgatási és területfejlesztési miniszter szólt a megjelentekhez. A magyar elnökség idején elfogadott Budapesti Nyilatkozat szerint a tagországok elkötelezték magunkat amellett, hogy az Uniót versenyképesebbé, produktívabbá, innovatívabbá és fenntarthatóbbá teszik azáltal, hogy gazdasági, társadalmi és területi kohézióra építünk, valamint biztosítják a konvergenciát és az egyenlő versenyfeltételeket mind az Unión belül, mind globálisan, fogalmazott. A versenyképesség azonban nem csupán a digitalizációról, a költséghatékonyságról és a fegyelemről szól, hanem a tudásról, a nyelvtudásról, a szociális készségekről és a kulturális kapcsolódásokról is. „Közös érdekünk, hogy megfelelő eszközök álljanak rendelkezésre a tagállamok, régiók és térségek fejlesztésének előmozdítására, a partnerségben meghatározott prioritások alapján” – szögezte le a miniszter.

A kohéziós politika belső megerősítéséről Tüttő Kata, az Régiók Európai Bizottságának elnöke tartott előadást. Az EU egyedülálló abban, hogy politikája középpontjába az emberek biztonságát helyezi, nem csupán a vállalatok versenyképességét. Ezért foglalkozik olyan kérdésekkel, mint a klímaváltozás, a demográfiai átalakulás és a digitális átmenet, emelte ki.  A szubszidiaritás elve – vagyis a döntések lehető legalacsonyabb szinten való meghozatala – nem csupán az uniós források elosztásáról szól, hanem a felelősség megosztásáról is. A felelősség a polgároktól indul, majd a családon, közösségen, városon, régión, nemzeti szinten keresztül ér el az európai szintre, tette hozzá. Rámutatott továbbá, hogy az uniós költségvetés valójában nem nagy: a hét évre szóló teljes keret kevesebb, mint Németország egy tartományának (például Bajorországnak) egyéves GDP-je.

A folytatásban Molnár Balázs Péter, az Európai Uniós Ügyek Minisztériumának Európa-politikáért felelős helyettes államtitkára a 2028 utáni többéves pénzügyi kerettel (MFF) kapcsolatos magyar álláspontot ismertette. A Bizottság javaslata jelentős átalakításokat tartalmaz: a kohéziós és a közös agrárpolitika külön sorai megszűnnek, helyettük egy egyesített alap jön létre, amely minden közös irányítású programra érvényes szabályokat állít fel. Ez azonban aggodalmat kelt, mivel a tagállamok ellenőrzési szerepe csökken, és a politikai feltételesség növekszik, ami jogi és intézményi problémákat vet fel – figyelmeztetett a helyettes államtitkár. A javaslat szerint a tagállamoknak nemzeti és regionális partnerségi tervet kell benyújtaniuk, amely a reformok, beruházások és egyéb beavatkozások átfogó csomagját tartalmazza.

Aleksander Jevšek, Szlovénia Fejlesztési, Stratégiai Projektek és Kohézió Minisztériumának minisztere tapasztalatai alapján kiemelte, hogy a kohéziós források felhasználása gyakran túl bonyolult, a sokszor emlegetett „egyszerűsítés” gyakorlatban nem valósul meg, sőt a rendszer egyre komplikáltabbá válik. Dragos Pislaru, Románia Európai Beruházásokért és Projektekért Felelős Minisztere kiemelte, hogy Románia 21 éve aktívan részesült a kohéziós forrásokból, és az ország tapasztalatai bizonyítják a politika eredményességét. Ugyanakkor a reformok és az új finanszírozási modellek – például a teljesítményalapú és a reformhoz kötött befektetések – megfelelő kontextus és tervezés nélkül problémásak lehetnek. A cél, hogy a MFF valódi előnyöket biztosítson a polgároknak, és a kohéziós politika az uniós polgárok javát szolgáló befektetési eszközként működjön.

Regionális különbségek egy összetartó Európában címmel Petri Bernadett, a Közigazgatási és Területfejlesztési Minisztérium miniszteri biztosa, az NKE EJKK Európa Stratégia Kutatóintézetének igazgatója tartott előadásában azt a kérdést járta körül, hogy hol születik valójában az innováció Európában. Nos, a régiókban, városokban és helyi közösségekben, ahol az ötletekből tettek, programok lesznek. Európa igazi ereje nem a nyersanyagokban, hanem az ötletekben és az ambícióban rejlik. A kutatások azt mutatják, hogy az innováció alapvetően helyi jelenség, ugyanakkor komoly regionális különbségek vannak az innovációra fordított uniós források elosztásában. A fejlettebb régiók messze több támogatást kapnak, míg a kevésbé fejlettek – különösen Közép- és Kelet-Európában – lemaradnak.  Az előadó szerint ez nem egyszerű „finanszírozási rés”, hanem finanszírozási szakadék, ami tovább mélyíti a különbségeket a nyugati és keleti, illetve az északi és déli tagállamok között.

Az Európai Bizottság víziója a következő többéves pénzügyi keretről címmel Zúgó Liliána, az Európai Bizottság Magyarországi Képviseletének vezető közgazdasági elemzője tartott prezentációt. A Bizottság eddig példátlan nagyságú költségvetést javasol, amely eredményorientált és kevesebb bürokráciával működne. A jelenlegi bonyolult rendszert négy fő fejezet váltaná fel: növekedés és kohézió (beleértve a regionális fejlesztést, mezőgazdaságot, biztonságot), Versenyképesség és biztonság, Európa globális szerepe, Közigazgatás. Fontos újítás, hogy könnyebb lesz az átcsoportosítás a fejezetek között, így az EU gyorsabban reagálhat válságokra. A javaslat a jogállamiság tiszteletben tartását továbbra is feltételként szabja a források felhasználásához.

Az eseményről részletesen a ludovika.hu cikkében olvashatnak.

 

Szöveg: Kovács Lilla
Fotó: Szilágyi Dénes