A Nemzeti Közszolgálati Egyetem (NKE) tehetséggondozó programjának közössége, a Ludovika Collegium (LC) immár harmadik alkalommal tartotta meg négynapos, augusztus 24-től 27-ig tartó nyári táborát a Víztudományi Karon (VTK).
Az első nap leginkább a régi és az új hallgatók játékos keretek közötti megismerkedéséről, valamint a közös sportolásról szólt. A tábornyitás Cseri Petra osztályvezető rövid köszöntőbeszédével indult, majd az elkövetkező napok programjának ismertetése következett. Az esti órákban a közösség sportolással töltötte az időt, ahol összemérhették erejüket az elsőévesek a felsőbb évesekkel, később pedig vegyes csapatok is alakultak.
A második napon a hallgatók városnézés alkalmával megismerkedhettek Baja történelmével, majd a sárkányhajózás következett. A nap további része a Ludovika Collegium szakmai tevékenységéért felelős testület, az úgynevezett Board tagjainak tábori bemutatkozása köré épült. Előbb Deli Gergely, az NKE rektora beszélgetett Velkey Györggyel, a Ludovika Collegium programigazgatójával, aki a sok más téma mellett az oktatás jelenlegi helyzetéről és az LC ebben elfoglalt helyéről is kérdezte. A rektor a képzési program méltatása mellett kiemelte, hogy fontos lesz a következő félévben is, hogy a sikeres egyéni karrierutakon túl az LC mint közösség is megmutatkozzék, mert más szakkollégiumokkal és tehetséggondozó programokkal összevetésben az individuális értékek mellett a különböző, kompetitív helyzetekben (pl. tanulmányi versenyek) felmutatható, ott elért eredményeknek nagy súlya van. Az oktatás helyzetének bizonytalanságát Deli Gergely nemcsak a közép-európai régió problémájaként azonosította, hanem globális szintekre vonatkoztatta: már csak a mesterséges intelligencia egyre hangsúlyosabb jelenléte is felvetheti azt a kérdést az oktatásszervezők, a döntéshozók számára, hogy a jövőben milyen tárgyakat és milyen módszerekkel lehet és kell majd oktatni. Végezetül kitért arra is, hogy a római jog mint fő kutatási területe állandó elfoglaltságot ad neki a mindennapokra. Hozzátette, az a tapasztalata, hogy nagy formátumú, ám egymással súlyos érdekellentétben álló politikusok közt éppúgy fel tudja vetni ezt a témakört, hiszen bárki, bármilyen helyzetben rá tud kapcsolódni, ekként a diplomácia és a diskurzusteremtés alkalmas formája lehet. A római joghoz kapcsolódóan a rektor megemlítette, hogy jelenleg is intenzíven dolgozik egy könyvön, amelynek megjelenési idejét a napi kötelező teendői miatt egyelőre még nem látja pontosan.
A rektori beszélgetés plenáris jellegét követően az NKE VTK-ra érkező többi Board-taggal már kisebb csoportokban ismerkedhettek meg a hallgatók az LC hallgatói elnökségének moderálása mellett. A testületből a helyszínre látogatott Varga Réka, az NKE ÁNTK dékánja, aki Mádi-Nátor Anett-tel, a CyberServices ügyvezető igazgatójával beszélgetett, ahol a geopolitika aktuális kérdései kerültek előtérbe. Kovács Éva Margit, az LC egykori Programkabinet-tagja (PK), jelenlegi kurzusvezetője, a Budapesti Corvinus Egyetem egyetemi docense Zlinszky Jánossal, az NKE VTK nyugalmazott egyetemi docensével közösen osztotta meg véleményét arról, szerintük mit jelent a közigazgatás, és hogyan lehet a közszolgálat iránti ethoszt kialakítani; milyen többletet ad, ha elkötelezettek vagyunk azon értékek védelme iránt, amelyek körül a napi munkavégzésünk zajlik. Továbbá Bogyay Katalin, a Magyar ENSZ Társaság elnöke, Prőhle Gergely, az NKE John Lukacs Intézetének (JLI) programokért felelős igazgatója, valamint Ződi Zsolt, az NKE EJKK Információs Társadalom Kutatóintézetének kutatóprofesszora, az LC egykori kurzusvezetőjének diskurzusába is be lehetett kapcsolódni. A napot esti kvíz zárta, ahol a Ludovika Collegium közösségének tagjait és elmúlt öt évének érdekességeit érintő kérdésekben lehetett kitűnni a játékban részt vevő csapatoknak.
Az utolsó nap az LC aktuális őszi félévére vonatkozó, közvetlen jövőtervezés elemeit foglalta magában. Ennek megfelelően a délelőtt folyamán a felsőbb évesek számára a képzés gerincét alkotó tematikus ívek kurzusvezetői is bekapcsolódtak a közös munkába. Glant Tibor, a JLI kutatóprofesszora mutatta be Az Egyesült Államok a 21. században – magyar szemmel című kurzus struktúráját és céljait, ami alapján a hallgatók megismerkedhetnek Amerika önképével, a mai amerikai kultúrával, a közös amerikai–magyar múlttal, valamint az amerikai demokrácia és külpolitika működési logikájával és mechanizmusaival. A másik tematikus ív Az új űrkorszak nevet viseli, és amelyet az ÁNTK tudományos dékánhelyettese, Bartóki-Gönczy Balázs koordinál majd. Elmondta, hogy a kurzus betekintést kíván nyújtani egyrészt az univerzum természettudományi alapjaiba, a naprendszer és az égi mechanika törvényeibe, az űrtevékenységhez kapcsolódó technológiai alkalmazások használatába, másrészt a hallgatók megismerhetik az űrkutatás történetét, a nagyhatalmak űrpolitikai törekvéseit, valamint világossá válhat számukra a világűrjog aktuális helyzete, geopolitikai vonatkozásai. Bartóki-Gönczy Balázs hozzátette: a nemzetközi áttekintés mellett a magyar űripar helyzetéről is szó lesz a szemeszter második felében.
A tematikus ívekkel párhuzamosan Cseri Petra osztályvezető és Tinkó Máté kommunikációs programigazgató-helyettes ismertette az elsőévesek számára a beiratkozás és beköltözés körüli legfontosabb tudnivalókat, valamint részletesen szó esett a teljesítményértékelési rendszer (TÉR) felépítéséről. Ez alapján a hallgatók félévről félévre célokat vállalnak, amelyek megvalósítása döntően meghatározza majd ösztöndíjuk mértékét. A délelőtti szekciót követően a hallgatóknak volt lehetőségük eldönteni, mely kurzusokat és műhelyeket (szakmai, kollégiumi-közösségi, kommunikációs) szeretnék látogatni az őszi szemeszter folyamán.
A program során a Ludovika Collegium 2025. tavaszi szemeszterében végzett hallgatóinak hivatalos, ünnepi keretek között zajló oklevélátadójára, valamint az elsőévesek gólyaavatójára is sor került. A végzős hallgatók közül Csóka Bercel, Dávid Levente, Faragó István, Molnár Dóra és Plank Zsófia személyesen vett részt a búcsúztatón, míg Balogh Zsombor online kapcsolódott be az eseménybe, amelyen PK-részről, a hallgatók belső mentoraként Velkey György programigazgató mellett Frech Helga prefektus, valamint Tinkó Máté kommunikációs programigazgató-helyettes is felszólaltak.
A gólyaavató a korábbi évek forgatókönyvét követte, melynek értelmében kisebb csapatokban, felsőbb éves hallgatók által koordinált állomásokon kellett helytállniuk az elsőéveseknek, azzal a végső céllal, hogy megtalálják Mária Ludovikát, akit egy felsőbb éves hallgató játszott el. A feladatok megoldását követően elsőéves hallgatóink előzetesen összeállított ajándékcsomagot kaptak, ezzel is szimbolizálva, hogy a közösség teljes értékű tagjaivá váltak.
A nyári tábor utolsó napjának záróakkordja a reflexiós kör volt, amelyen a résztvevők szinte csak pozitívumokat soroltak fel, óriási várakozással az előttük álló kihívásokkal szemben, ezáltal felerősítve azt az élményt, hogy nemcsak egy rendkívül mozgalmas, hanem szinte az összes elemében, szakmailag és közösségileg egyaránt sikeres 2025. évi nyári tábort tudhat maga mögött a Ludovika Collegium csapata.
Szöveg: Hajnal Dominik
Fotó: Seres Sára, Tinkó Máté