NEMZETI KÖZSZOLGÁLATI EGYETEM
LUDOVIKA

Hatékony módszerek az oktatásban

Harmadik alkalommal rendezték meg a Kreatív Tanulás Program keretében az egyetemen oktatók szakmai, módszertani fejlesztését megcélzó Szakmai Napokat. A kétnapos rendezvényen 4-6 órás képzéseken fejleszthették az oktatók módszertani eszköztárukat, a délutáni órákban pedig mindkét napon 2-2 workshopot is tartottak, melyeken jógyakorlatokat mutattak be május 31. és június 1. között

Az első napon a motiválás témáját Molnár Katalin járta körül a kollégákkal, amely során különösen értékes volt a karok közötti vélemény- és tapasztalatcsere. Stresszkezeléssel foglalkozott Hegedűs Judit, aki szerint nagy szükség van arra, hogy erről a kollégákkal lehessen beszélgetni, mert a napi oktatói munkában való helytállás mind fizikailag, mind mentálisan megterhelő. Csak az az oktató tud motiválni és hatással lenni a hallgatókra, aki maga is jól van. Kajtár Edit Kreatív oktatásmódszertani kostoló címmel tartotta képzését, amelyen a kreatív oktatás során jól hasznosítható, többféle konkrét és gyakorlati módszert osztott meg.

A képzésén részt vevők ezen felül megosztották egymással jógyakorlataikat és nehézségeiket is. Biró Éva és Korpics Márta a társasjátékok oktatásban való hasznosíthatóságát helyezték a középpontba a 4 K modell (kommunikáció, kreativitás, kooperáció, kritikai gondolkodás) segítségével. A képzés első felében verbális kompetenciafejlesztő és tudásellenőrző játékok kerültek terítékre, ezt követően pedig a vitakultúra fejlesztésén volt a hangsúly. A játékok bemutatása után a résztvevők reflektálhattak a játékok oktatási felhasználhatóságáról.

A rendezvény második napján három párhuzamos képzés volt. Belényesi Emese az edukatív értékelés fontosságáról és a különböző értékelési módokról beszélgetett a résztvevő oktatókkal, és osztott meg olyan módszereket, amelyekkel nemcsak az oktatás, de az értékelés is kreatívabbá válhat. Az IKT kompetenciák fejlesztését két képzés segítette. A VR alkalmazása a soft skillek fejlesztésében igazi kuriózum a képzési katalógusban. Kicsoportos munkaformában Jenei Ágnes, Kovács Gergely és Polgár Gergő VR szakértők irányítása mellett próbálhatták ki az érdeklődők a szemüveg által nyújtott lehetőségeket, új dimenziókat nyitva az oktatás terén. Pedagógiai digitális technológiák alkalmazását segítette a Botos Virág, Barnucz Nóra és Horváthné Papp Márta által vezetett képzés, ahol a résztvevők egyrészt három mikrotanításon, másrészt pedig a bemutatott alkalmazások begyakorlásán is részt vehettek. A három kipróbált alkalmazás mindegyike (Canva – infografika, Sway-plakát, blog, digitális esszé, Quizlet – digitális kártyák, teszt) változatosan használható az oktatásban.

Mindkét napon két-két workshop követte a képzéseket, amelyeken különböző jógyakorlatok disszeminációjára került sor. Németh Balázs és Németh Viktor a közösségi média szerepéről és lehetőségeiről osztották meg tapasztalataikat. Az előadók bemutatták azokat a fő pilléreket (content készítés, taktikai tervezés, kivitelezés), amelyek szükségesek ahhoz, hogy a megosztani kívánt tartalom minél szélesebb körben eljuthasson a célközönséghez, sikerüljön áttörni az „információs zajon”. Az előadók kiemelték, hogy számos platform közül választhatunk az általunk közölni kívánt tartalom megosztásához, a lényeg, hogy megtaláljuk, azt, amelyik leginkább illeszkedik a content karakteréhez. Ugyanakkor a párhuzamos használhatóságra is rávilágítottak, az egyik tartalommegosztó platform átvezethet a másikba, így elősegítve a minél szélesebb körű terjesztést.

A párhuzamosan zajló másik szerdai workshopot Prievara Tibor tartotta, aki a gamifikációról, azon belül is egy saját maga által fejlesztett alkalmazásáról tartott előadást. A workshop bemutatta, hogyan lehet növelni a diákok motivációját úgy, hogy egyben megpróbáljuk csökkenteni a tanulás/teljesítés miatt rájuk nehezedő nyomást. A csütörtöki képzési napon szintén két workshop zajlott párhuzamosan. Dobák Imre és Rémai Dániel a Kreatív oktatási elemek a nemzetbiztonsági felsőoktatásban című workshopon lehetőséget biztosítottak arra, hogy a résztvevők megismerhessék az NKE Nemzetbiztonsági Intézetének kreatív oktatási módszereit, gyakorlatait. Az intézet oktatói példaértékű módon dolgoznak az élményszerű, gyakorlatias oktatás megvalósításán, folyamatosan fejlesztik meglévő módszereiket. Petruska Ferenc a Moodle platform használatáról beszélt. Az oktató és kutató kollégák a legnagyobb figyelemmel vettek részt az eseményen, és számos gyakorlati kérdést tettek fel. Ezekre a kérdésekre nem csak az előadó válaszolt, de a többi résztvevő is örömmel osztotta meg tapasztalatait és kiegészítéseit.

 

Szöveg: Korpics Márta, Kreatív Tanulás Iroda

Fotó: Szilágyi Dénes