Logo
Logo
NEMZETI KÖZSZOLGÁLATI EGYETEM
LUDOVIKA

A kereszténység Indiában és a Szentszék indiai külpolitikája

A John Lukacs Társalgóban Prem Xalxo SJ, a római Pápai Gergely Egyetem egyetemi tanára tartott angol nyelvű előadást január 26-án. A rendezvényt Ujházi Lóránd intézetvezető nyitotta meg, kiemelve: ezen előadás másnapján kerül majd sor a Pázmány Péter Katolikus Egyetemmel közösen szervezett A teremtés igazsága – A teremtésvédelem kötelezettsége című nemzetközi konferenciára, amelyen szintén előad  az indiai születésű professzor. Prem Xalxo SJ kiemelt kutatási területe az erkölcsteológia; doktori értekezését 2007-ben publikálta Az emberi élet és a természet más életformái címmel, munkája kötet formájában is megjelent.

A professzor előadását az indiai vallások jelenlétének ismertetésével kezdte. Ebből kiderült: Indiában egyszerre vannak jelen monoteista és politeista vallások – előbbi elsősorban a kereszténység és az iszlám, utóbbi a hinduizmus formájában. A II. Vatikáni Zsinat nyomán kezdődött meg az országban a kereszténység és az indiai vallási tradíciók képviselőinek együttműködése.

A lakosság hozzávetőleg 80 százaléka egyébként hindu vallású – legalábbis a hivatalos statisztikák szerint, amelyek  a bennszülötteket is automatikusan (de tévesen) ide sorolják. A muszlimok az indiai népesség 11 százalékát teszik ki, a keresztények a 2,4 százalékát – ám utóbbi szám így is 32 millió embert jelent.  A hindu vallás markáns eleme az indiai identitásnak és szoros kapcsolatban áll a politikai nézetekkel, háttérrel. Ez a – minden értelemben – domináns államvallás.

A keresztény tanok viszonylag korán megérkeztek Indiába. Kr. u. 52-ben, azaz Jézus halála után kevesebb, mint három évtizeddel Tamás apostol révén már terjedt az új vallás – megelőzve egy sor európai országot. Később számos misszionárius segítette az újszövetségi tanítások eljuttatását a legszegényebb kaszt tagjaihoz is. A jezsuita rend is hamar megjelent Indiában: már 1542-ben kollégiumot alapítottak.

A kereszténység hatása a társadalomban, a kulturális életben, s az értékek szintjén is megjelent – ebben vélhetőleg az is szerepet játszott, hogy a helyi, bennszülöttek által gyakorolt vallások – a hinduizmussal ellentétben – szintén az egyistenhitre épültek.  Ezt a hindu többség máig nem nézi jó szemmel: idegen kultúrának tartják a kereszténységet, azt hirdetik, hogy a nyugati értékek nem kompatibilisek az indiaiakkal.

A Szentszék és India együttműködéséről szólva a professzor elmondta: a bilaterális kapcsolatok építése, fenntartása a fentiek miatt nem egyszerű. A formális kapcsolatfelvételre 1948-ben került sor, diplomáciai szinten létezik együttműködés, a legutóbbi találkozó 2020-ban zajlott, nagyköveti szinten. A három pápai látogatás VI. Pál pápa (1964) és II. János Pál pápa (1986 és 1999) nevéhez fűződik.

A tudósítást teljes terjedelmében egyetemünk tudományos portálján, a ludovika.hu cikkében olvashatják.

 

Szöveg: Kovács Lilla