Egykori hallgatóként nem gondolta, hogy a Nemzeti Közszolgálati Egyetem (NKE) Államtudományi és Nemzetközi Tanulmányok Karát (ÁNTK) –korábbi alma materjét – fogja vezetni, amit rövid időn belül egy másik magasabb vezetői megbízatás is követ majd. Kihívás pedig akad bőven: oktatói életpálya- és karriertámogatás, hallgatói életútmodell kidolgozása, egyetemi innovációs ökoszisztéma felépítése, egyetemi adminisztrációs terhek csökkentése. Kristó Katalinnal, az NKE fejlesztési rektorhelyettesével beszélgettünk az előtte álló feladatokról.
Hosszú évekre nyúlik vissza a Nemzeti Közszolgálati Egyetemhez és jogelődjeihez való kötődése.
A jogelőd Budapesti Corvinus Egyetem Közigazgatástudományi Karán, az első osztatlan közigazgatási mesterképzési szakon végeztem, és az egyetem Közigazgatás-tudományi Doktori Iskolájában szereztem meg a doktori fokozatot. Hallgatóként, az egykor Lőrincz Lajos akadémikus által is vezetett Közigazgatási Tanszék demonstrátora voltam, ma az akadémikus nevét viselő tanszék egyetemi docense vagyok.
Sokrétű oktatás-módszertani, képzésfejlesztési, kutatásszervezési vezetői feladat után lett fejlesztési rektorhelyettes. Hogyan kapta meg a felkérést?
Az egyetemen töltött elmúlt tizennyolc évben az oktatói, tudományos munka mellett egymást követték a kari, egyetemi vagy tudományos munkához kötődő vezetői megbízások. Ennek köszönhetően az oktatáshoz kapcsolódó teendők mellett sokrétű képzésfejlesztési és kutatásszervezési tapasztalatot is szereztem, de alprojektvezetőként részt vettem európai uniós projekt megvalósításában is az egyetemen.
2017-ben Kis Norbert dékán mellett kaptam lehetőséget dékáni hivatalvezetőként, az akkori Államtudományi és Közigazgatási Karon. Mintegy öt éven keresztül vezettem a hivatalt, utoljára Deli Gergely, korábbi dékán mellett, aki idén februárban már rektorként kért fel az Államtudományi és Nemzetközi Tanulmányok Kar megbízott dékáni feladatainak ellátására az új dékán belépéséig. Rendkívüli megtiszteltetésként éltem meg, hogy egykori hallgatóként lehetőségem nyílt fél éven át dékánként dolgozni a kar közösségéért. Ezt követően kaptam meg a rektori felkérést a fejlesztési rektorhelyettesi pozícióra. A sors különös ajándéka, hogy Kis Norberttől vehettem át a rektorhelyettesi portfóliót, aki oktatóm, mentorom, vezetőtársam volt; és aki munkájával elévülhetetlen érdemeket szerzett az NKE történetében. Természetesen nem lehet a helyébe lépni, ugyanakkor azt gondolom, hogy az általa lefektetett szilárd alapokra lehet és érdemes tovább építkezni.
A fejlesztési rektorhelyettes kiterjedt portfólióval rendelkezik. Milyen feladatai vannak?
Alapfeladata, hogy stratégiai cselekvési programot készítsen az egyetem hazai és nemzetközi felsőoktatási pozíciójának javítására, működési hatékonyságának és intézményi képességeinek fejlesztésére, emellett felügyeli a fejlesztési programok megvalósítását. Kiemelt feladata továbbá az intézményfejlesztési terv és a kapcsolódó stratégiai programok előkészítése és végrehajtásuk felügyelete; de ebbe a rektorhelyettesi portfólióba tartozik még többek között az egyetemi minőségfejlesztési és minőségügyi feladatok irányítása, a pályázati, kutatás-fejlesztési és innovációs programok koordinációja és felügyelete, eredményorientált egyetemi innovációs ökoszisztéma kialakításának, vállalati kapcsolatok fejlesztésének szervezése és végrehajtásának felügyelete is.
Mindezen feladatok ellátásában kulcsszerepet vállal a fejlesztési rektorhelyettes felügyelete alatt működő Stratégiai-fejlesztési Iroda, valamint a fejlesztési igazgató által irányított Innovációs és Technológiai Iroda és a Pályázati és Projektmenedzsment Iroda. Az egyenként is széles portfólióval és kiterjedt feladatkörökkel rendelkező területek összefogása, összehangolása és a harmonikus működés fenntartása nem kis kihívás, ugyanakkor rendkívül motiváló feladat.
A stratégiai tervezés és a minőségpolitikai szempontú vezetés szimbiózisban van a Stratégiai-fejlesztési Irodában (SFI).
Amellett, hogy az iroda koordinálja az intézményfejlesztési terv és a kapcsolódó stratégiai fejlesztési programok kidolgozását, megvalósítását és értékelését, támogatja az egyetemi minőségfejlesztési és minőségügyi feladatok elvégzését. Az egyetem működési dimenzióinak sokoldalú mérése, értékelése és bizonyos esetekben más szervezeti egység által végzett mérések eredményeinek minőségbiztosítási szempontú, minőségfejlesztési célú értékelése is az irodán belül valósul meg. Ez legalább négy mérési területet jelent: a hallgatói elégedettségmérést (OMHV), a munkatársak teljesítményértékelését (TÉR), a munkatársi elégedettségmérést, valamint az egyetem hazai és nemzetközi rangsorokban elfoglalt helyének értékelő elemzését. Az elmúlt időszak legnagyobb minőségügyi feladata az intézményi akkreditációra való felkészülés volt. Az SFI és a minőségügyi terület szorosan együttműködik a 2021-ben megalakult Központi Akkreditációs Munkacsoporttal, részt vesz annak munkájában. A 2021. év legfontosabb feladata az ESG-önértékelésben való részvétel és az akkreditációs folyamatok támogatása volt, 2022-ben pedig aktív szerepet töltött be az akkreditációra való felkészülésben és az egyetemi polgárok felkészítésében.
Az egyetem kutatás-fejlesztési tevékenységét innovációs ökoszisztémává kívánja felépíteni. Ebben segít az Innovációs és Technológiai Iroda.
Az iroda a Közszolgálati Technológia Transzfer Kezdeményezés című, 2019-1.2.1-EGYETEMI-ÖKO-2019-00014 számú projekt keretében jött létre 2020-ban; fő tevékenysége ennek a projektnek a megvalósítása, és ennek keretében a Nemzeti Közszolgálati Egyetem innovációs ökoszisztémájának felépítése, támogatása és működtetése. Ezirányú feladataink magukba foglalják a hallgatói ötletek felkarolását, az egyetemi innovációk támogatását, a kutatási és fejlesztési külső kapcsolatok építését, valamint az egyetemi szellemi tulajdon kezelését.
A hallgatói innovációk támogatására jött létre a ZeFir Mentorprogram. Folyamatosan keressük a hallgatói ötleteket, illetve felkaroljuk a hackathon versenyek nyerteseinek ötleteit is; mentorok bevonásával, illetve külső partnerek keresésével támogatjuk fejlesztésüket. Az oktatói, kutatói innovációk támogatására működik a Proof of Concept (PoC) pályázati rendszer, amelynek keretében ötletek, találmányok továbbfejlesztéséhez nyújtunk pénzügyi támogatást. A második PoC-pályázatra november végéig lehet jelentkezni.
Az iroda az innovációs ökoszisztéma átformálásával az intézményfejlesztési tervben meghatározott célok elérését segíti, hozzáadva az ipari kapcsolatokban, a kutatási együttműködésekben megjelenő lehetőségeket. Az innovációs külső kapcsolatok építésén folyamatosan dolgozunk, igyekszünk bővíteni az egyetemi KFI- és üzleti kapcsolatok hálózatát. Az Innovációs és Technológiai Iroda intenzív kapcsolatépítő munkájának köszönhetően 2022-ben kutatás-fejlesztési szerződést kötöttünk a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemmel, a Szegedi Tudományegyetemmel, a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatalával, illetve az ADAPTO Solutions Informatikai Kft.-vel.
Szeptember végén – hagyományteremtő jelleggel – első alkalommal szerveztek kétnapos, innovációs konferenciát. Milyen céllal indították útjára az eseményt?
Az Innovációs és Technológiai Iroda által szervezett Innovációs Kiállítás és Szakmai Napok rendezvény létrejötte többes célt szolgált. Egyrészt az egyetem karai bemutathatták innovációs tevékenységüket. A kiállítók a megvalósított technológiai fejlesztéseikről és kutatási eredményeikről számoltak be. Másrészt az érdeklődők szakmai előadásokon ismerkedhettek meg többek között a felsőoktatási kutatások és fejlesztések, a 3D nyomtatás, a szellemitulajdon-védelem, a startupok és az uniós pályázatok aktuális kérdéseivel. A vállalatok, felsőoktatási intézmények és államigazgatási szervek mint lehetséges együttműködő partnerek felkutatása rendkívül fontos feladat, hiszen segítségükkel létrejöhet egy olyan közszolgálati technológiatranszfer- és tudásmenedzsment-rendszer, amely a későbbiekben üzleti sikerekben is megnyilvánuló kutatási eredményekkel büszkélkedhet. A két nap során lehetőség nyílt kapcsolatok, együttműködések megalapozására, szinergiák keresésére. Nem utolsósorban, az eseménynek köszönhetően több értékes kapcsolattal, lehetséges jövőbeli partnerrel gazdagodtunk. Az idei eredményekből kiindulva a rendezvényt jövőre is szeretnénk megvalósítani.
Milyen kiemelt pályázatok, fejlesztési programok futnak jelenleg az egyetemen?
A 2022-es év nagy lehetőségeket hozott a Nemzeti Közszolgálati Egyetem tudományos életében, mivel a már évek óta futó projektjeink mellett elindult több, kimagasló hazai és uniós finanszírozású kutatómunka is, amelyek 2026-ig támogatják az egyetem fejlesztési és tudományos aktivitását.
Az elért eredményeket tekintve a projektek közül kiemelkedik a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Alapból elnyert Tématerületi Kiválósági Program 2020, amely aktívan hozzájárul a karok tudományos tevékenységéhez. A program célja, hogy az intézmény hazai és nemzetközi tudományos láthatósága, produktivitása, kutatói hálózata, utánpótlása és kutatási feltételrendszere erősebbé váljon. Ez elsősorban a Q-s vagy D1 minősítésű közlemények támogatásával valósult meg a program keretében.
A Tématerületi Kiválósági Program 2021 keretében az Államtudományi és Nemzetközi Tanulmányok Kar, a Hadtudományi és Honvédtisztképző Kar, valamint a Rendészettudományi Kar mintegy 3,6 milliárd forint támogatást nyert el. Az ÁNTK projektje, a Fenntartható államkormányzás és innovatív közszolgáltatások című kutatás arra keresi a választ, hogy az átfogó értelemben vett társadalmi innováció közszolgálati aspektusa mely területeken, milyen képességek és mérhető eredmények, valamint kiváltott hatások révén járul hozzá az államkormányzás fenntartható működéséhez. A HHK-n megvalósuló program legfőbb célkitűzése, hogy erősítse Magyarország biztonságára és védelmi képességeinek fejlesztéseire irányuló folyamatokat. Az RTK szakmai vezetésével megvalósuló harmadik program célja pedig a kiberbűnözés elleni fellépés területén elért eredmények és a hazai rendészettudomány gyakorlati eszköztárának fejlesztése.
A Kooperatív Doktori Program keretében az egyetem valamennyi doktori iskolájából pályázott és nyert doktorandusz hallgató, akik támogatással folytathatják kutatásaikat.
Magyarország Helyreállítási és Ellenállóképességi Terve (RRF) keretében az egyetemen két nagy projekt indulhat el idén. Az egész intézményt átfogó Gyakorlatorientált felsőfokú képzések infrastrukturális- és készségfejlesztése elnevezésű projekt kiemelt feladata az egyetem képzéseinek teljes vertikumát felölelő digitális oktatási tér létrehozása, amely a rugalmasabb és hatékonyabb tanulást biztosító tudásmegosztási módszerekre épül. A Víztudományi Kar konzorciumi tagként vesz részt a Víztudományi és Vízbiztonsági Nemzeti Labor munkájában, amely projekt egyik legfontosabb célkitűzése a fenntartható vízgazdálkodás biztosítása.
Hogyan látja a pályázatok, projektek jövőjét?
Idén több nagyszabású projekt indult az egyetemen. A hazai támogatásoknak köszönhetően és az új uniós fejlesztési periódus indulásával szeretnénk folytatni a sikeres munkát. Célunk, hogy minél több projektet valósíthassunk meg. A felhívások egyedülálló lehetőséget biztosítanak számunkra, hogy növelni tudjuk a kutatás-fejlesztési tevékenységünket, illetve a sikeres megvalósítások által szakmai és nemzetközi láthatóságunkat. A külső források megszerzése nagy jelentőséggel bír fejlesztési programunkban, ez kiemelten igaz lesz az elkövetkező időszakra is, hiszen napjainkban nagy kihívásokkal járó gazdasági helyzettel szembesülünk. Ennél fogva folyamatosan keressük azokat a lehetőségeket, felhívásokat, amelyek illeszkednek az egyetem célkitűzéseihez, magas színvonalú pályázati portfóliójába. Terveink között szerepel a pályázatok által az egyetem kutatás-fejlesztési kompetenciáinak további erősítése és az eredmények üzleti hasznosítására nyitott hozzáállás támogatása, párhuzamosan az egyetemi szellemi tulajdon bővítésével. A projektek eredményeiként olyan tudományos művek, termékek, szolgáltatások, szabályozások és oktatási tematikák jönnek majd létre, amelyek a magyarországi felsőoktatás kínálatán keresztül mind a hazai, mind a külföldi érdeklődők számára relevanciával bírnak, és a hazai és nemzetközi piacon egyaránt megjelennek majd.
Milyen új feladatok várnak Önre a jövőben?
Az NKE a biztos jövő egyeteme. Fontosnak tartom, hogy a pályázati és innovációs lehetőségek mellett a fejlesztések közvetlenül is elérjék az egyetemi polgárokat; az NKE a hallgatók mellett az egyetemi munkatársaknak is a biztos jövőt jelentse. Ehhez nagyban hozzájárulhat a hallgatói és az oktatói, kutatói karriertámogatás rendszerének kidolgozása. Az oktatási rektorhelyettessel együtt hallgatói életútmodell kidolgozásán gondolkodunk. Ebben a hallgatói szakmai gyakorlatok és mentori támogatás rendszerének fejlesztése mellett sor kerülne gyakornoki programok kialakítására is, minél szélesebb körben építve a majdani munkáltató szervezetek bevonására. Olyan érdemi, a hallgatóknak a későbbiekben akár kézzelfogható segítséget is nyújtó rendszerben gondolkodunk, amely a kiszámíthatóság, céltudatosság és hatékonyság-eredményesség háromszögében értelmezendő. Ez elsősorban a civil hallgatók esetében releváns, ugyanakkor törekszünk arra, hogy megtaláljuk azokat a támogatási területeket, amelyek a tisztjelölt hallgatóknak nyújthatnak hathatós segítséget egyetemi tanulmányaik során. Mindebben esszenciális jelentőségű a hallgatói önkormányzattal való aktív partneri kapcsolat.
A főtitkári területtel együttműködésben napirenden van az oktatói életpálya- és karriertámogatás modelljének fejlesztése, amely az oktatók előmenetelét hivatott támogatni. Saját tapasztalataim is megerősítenek abban, hogy nem hagyhatjuk magukra pályakezdő tanársegéd kollégáinkat, fontos számukra biztos jövőképet mutatni, amelyben az egyetem aktívan segíti őket a szakmai fejlődésben, a doktori fokozat megszerzéséhez, később a habilitációhoz vezető úton. Az előmenetel támogatása az oktatói pálya minden szakaszában indokolt, és az egyetem részéről tudatos oktatói pályatervezést és pályakövetést feltételez. Természetesen a támogatás nem csupán az egyéni karriercélok megvalósításában releváns, az oktatói munka pedagógiai szempontú segítésében is meg kell jelenjen. Ez utóbbiban intenzív támogató munkával és látványos eredményekkel büszkélkedhet már az NKE Kreatív Tanulás Programja.
A fentieken túl a főtitkárral közös célkitűzésünk az egyetemi adminisztrációs terhek csökkentése és a belső ügymenetek egyszerűsítése az intézményfejlesztési tervben foglaltakkal összhangban, amihez erős kontribúciót jelenthetnek az elmúlt, közel másfél évtizedben szerzett egyetemi igazgatási tapasztalataim. Az egyetem sikeréhez minden egyes kollégánk munkája hozzájárul; a közösen elért eredményekből az egyetemnek nemcsak profitálnia kell, hanem megteremtenie azt a minőségi munkavégzést elősegítő információs, feltétel- és eszközrendszert, amely a munkatársaink mindennapi munkáját megkönnyíti. Az egyetem jó úton jár a vonatkozó infrastrukturális és informatikai fejlesztésekben, ugyanakkor egy ilyen nagy szervezetben kiemelkedő jelentősége van annak, hogyan segítjük elő a hatékony információáramlást és hogyan érjük el az együttműködésben rejlő szinergiákat.
Szerző és fotó: Szilágyi Dénes