A második világháború alatti lengyel-litván és magyar-horvát kapcsolatok fontosságáról, a különböző államszövetségek örökségéről, valamint a területi viták konfliktusos mivoltáról értekeztek az NKE EJKK Közép-Európa Kutatóintézet kerekasztal-beszélgetésén. Az unikális témáról és kutatási modellről Mitrovits Miklós kérdezte Bedők Péter ösztöndíjas kutatót.
„Azok közé a kutatók közé tartozik fiatal kora ellenére, aki rendkívül jól ismeri régiónkat és nem csak ismeri, olvassa is ezeket a nyelveket” – hangsúlyozta az előadást megelőzően Mitrovits Miklós, aki szakértőként és mentorként is segítette Bedők Pétert a kutatásai során. A Közép-Európa Kutatóintézet tudományos főmunkatársa felvezetőjében arról is szólt, hogy a doktori értekezésnek készülő anyag diplomáciatörténeti oldalról, elsődleges források felhasználásával igyekszik bemutatni a második világháború utáni relációkat az említett térségekben.
A Pázmány Péter Katolikus Egyetem doktoranduszának célja, hogy mélységében feltárja a területi konfliktusok gyökerét. A szakember úgy véli, a második világháború alatti lengyel-litván és magyar-horvát kapcsolatok összehasonlításával magyarázható a napjainkban is fellelhető feszültségek interetnikus kapcsolatokra gyakorolt hatása. Michał Römer (1880–1945) és Sebestyén Mátyás (1895–1962) naplójának felhasználásával Bedők Péter részletesen vizsgálta a korszak tapasztalástörténetét, de kutatása során kitért a lengyel-litván diplomáciai kapcsolatok és a vilniusi régió második világháború alatti és utáni történéseire, valamint részletesen foglalkozik a magyar-horvát kapcsolatok és a Muraköz történetével is. A kutató prezentációjában sorra vette a két területi konfliktus hasonlóságait és különbségeit, megállapítva többek között azt, hogy az ellentétek alapjaiban akadályozták meg a szélesebb körű együttműködést a felek között. A két jogtudós, Michał Römer és Sebestyén Mátyás által gyűjtött tapasztalatokat is felhasználva, Bedők Péter úgy véli: a szembenállást, valamint a területi konfliktust sokan személyes tragédiaként élték meg, de azt is elismeri, hogy a két személy tapasztalatát nagyban befolyásolta eltérő életkoruk, identitásuk, iskolázottságuk, illetve munkakörük.
Szöveg: Zavodnyik Blanka
Fotó: Szilágyi Dénes