NEMZETI KÖZSZOLGÁLATI EGYETEM
LUDOVIKA

A reklámzenék hatalmáról volt szó a zeneszalonon

„A zene előre viszi a reklámot, lendületet ad neki és a benne lévő mozgást is visszatükrözi”- hangzott el a szemeszter utolsó Ludovika Zeneszalonján, amelyen Horváth Attila és Szilasi Alex a reklámzenék hatásaival foglalkozott.

Horváth Attila egyetemi tanártól megtudhattuk: a reklámok dolga, hogy még több fogyasztásra vegyék rá az embereket. „Arról győznek meg, hogy azt is megvegyük, amit nem is akarunk. Óriási hatásuk van, mert úgy befolyásolnak, hogy nem is vesszük észre”- hívta fel rá a figyelmet az alkotmánybíró. Az első bemutatott reklámban a mindenki által jól ismert fagylaltos autó dallama csendült fel. Szilasi Alex ezt a jelenséget „Pavlov kutyájához” hasonlította, hiszen a jellegzetes dalról egyből az édességre asszociálunk. „Ez tudat alatti pszichózis, hogy én ezt már sokszor hallottam!”- mondta a zongoraművész.

„Amikor a szocializmusban a gazdasági ellátással nagy probléma volt, sok reklámban a jólét jelent meg”- árulta el Horváth Attila. Olyan termékeket is reklámoztak, melyek nem is voltak kaphatóak. „Az embereknek azt sugallták, hogy jólét van”- tette hozzá. Innen ered az a mondás, hogy „az a tiéd, amit megeszel.” A megtekintett reklámról Szilasi Alex megállapította, hogy menetelős a ritmusa, egyfajta győzelmi zene.

„Az emberek nem szívesen adják ki a kezükből a pénzt, olyankor még bűntudatuk is van vásárláskor”- fogalmazott az NKE intézetvezetője. Mint mondta, a reklámpszichológusok olyan módszereket vetnek be, hogy ne sajnáljuk költeni a pénzt. Ilyen az árleszállítás is, amikor meg vagyunk győződve arról, hogy előnyös üzletet kötöttünk. Kitért arra is, hogy számos egészségtelen vagy éppen egészségkárosító dolgot reklámoznak, gondoljunk csak a dohánytermékekre vagy az édességekre. „Amikor az édességeket szép nőkkel és férfiakkal kezdték reklámozni, a hétköznapi emberek nem vették meg azokat, mert úgy gondolták, vigyázniuk kell az alakjukra és ezt nem engedhetik meg”- jegyezte meg Horváth Attila. A reklámpszichológusoknak sikerült elérniük, hogy a fogyasztó jutalomként fogja fel a vásárlást. Egy egészségtelen italt népszerűsítő reklám megtekintését követően Horváth Attila kifejtette, a zene viszi a hátán az egész reklámot. Szilasi Alex hozzátette, a zenének elképesztő hatása van, a reklámban hallott gospel stílus pedig kiválóan illik a himnuszos hangvételhez.

„A reklámok sokszor a gyerekeket célozzák meg, elhitetve, hogy amit látnak, az a valóság”- mondta a professzor. Elhangzott, hogy számos üzletben a gyermekek számára külön kis bevásárlókocsik vannak, miközben a szülőknek olyan nehéz érzés visszapakoltatni gyermekükkel a megvenni nem kívánt termékeket. „A reklámokat természetesen a híres emberekkel is el lehet adni”- hangsúlyozta Horváth Attila.

Hogy hogyan hat a zene az emberekre, azt egy első világháború eseményeit felidéző reklámból is megtudhatták a résztvevők. A 100. évforduló alkalmából elkészített reklámban azt láthatjuk, ahogy a két szembenálló fél karácsonykor anyanyelvén a Csendes éjt énekli. A senki földjén egyikük áthalad, mire az ellenség fegyvert fog rá. Ő megadva magát felemeli a kezét és egy csomagot ad át. A következő pillanatban az ellenséges katonák ismerkedni kezdenek egymással. Tanúi lehetünk annak, hogy kezet fognak, bemutatkoznak, fényképeket mutogatnak egymásnak, illetve futballoznak is. A jelenet alatt pedig végig ugyanaz a zene megy. Egyszer csak a távolból lövések zaja dördül, így visszarázódnak a valóságba, ahol ellenségek: mégis kezet fognak egymással és boldog karácsonyt kívánnak a másiknak. Miután szétváltak, csak akkor veszi észre egyikük, hogy a másik ajándékként egy csokoládét csúsztatott a zsebébe, mert a karácsony a megosztásról szól. „Az első világháború volt az utolsó olyan háborús helyzet, ahol még számított az emberség”- jegyezte meg a zongoraművész, majd hozzátette, számos történet fennmaradt, így ennek a reklámnak van igazságalapja. Meglátása szerint a reklám hatására a karácsonyt ünneplő bármely nemzet ugyanarra asszociál.

Horváth Attila szerint először figyelemfelkeltő és ismeretterjesztő reklámok voltak, aztán jelentek meg az érzelmekre ható reklámok: ekkor kezdtek el szakértőknek tűnő embereket alkalmazni, hogy így győzzék meg a fogyasztókat. Végezetül azok a reklámok ütötték fel a fejüket, melyek meghökkentőek, váratlanok, izgalmasak, éppen ezért történetükkel lebilincselik a nézőket. „A zenének megrendíthetetlen biztonságérzetet kell visszaadnia, mely egyszerre kimozdíthatatlan és legyőzhetetlen”- hangsúlyozta Szilasi Alex.

A Ludovika Zeneszalon programsorozat ősszel folytatódik a Nemzeti Közszolgálati Egyetemen.

 

Szöveg: Fecser Zsuzsanna

Fotó: Szilágyi Dénes