NEMZETI KÖZSZOLGÁLATI EGYETEM
LUDOVIKA

Misszió és művészet

„Ki volt Vay Péter gróf? Protestáns arisztokrata világfiból lett katolikus pap, szentszéki küldött, egyházi diplomata, püspök, világjáró, alkotó és műgyűjtő, Európa és Amerika között fáradhatatlanul ingázó, a kivándorlókat segítő lánglelkű misszionárius, az Ó- és Új világ, de különösen Kelet-Ázsia kultúrájának mind szélesebb körű megismertetését célul kitűző író. Uralkodókkal, egyházi vezetőkkel, politikusokkal, művészekkel, nagy történelmi egyéniségekkel találkozott, tárgyalt, tartott kapcsolatot. Jóformán mindenkit ismert azok közül, akik meghatározták a 19. századvég, a késő romantika korától az első világháborúig tartó időszakot” – hangzott el a Nemzeti Közszolgálati Egyetem (NKE) Eötvös József Kutatóközpont (EJKK) Vallás és Társadalom Kutatóintézete (VTKI) Hagyomány és (át)változás a Távol-keleti társadalmak életében sorozat záróeseményén.

Vay Péter püspök életútjáról, világmissziójáról, a Szentszék és hazánk szolgálatában végzett munkájáról, valamit a róla szóló A Kelet és a diplomácia művészete című könyvről a kötet egyik szerzőjét, Fajcsák Györgyit, a Hopp Ferenc Ázsiai Művészeti Múzeum igazgatóját kérdezte Bagi Judit sinológus, kulturális antropológus, az NKE EJKK VTKI tudományos segédmunkatársa.   

„A Kelet és a diplomácia művészete, Vay Péter püspök világmissziója című, összefoglaló jellegű, három irányból közelítő „triptichon” szerkezetű kötetben minden kirajzolódik Vay Péterről. Személyiségjegyei éppúgy megjelennek, mint keleti gyűjtésének kutatási- és tárgyi eredményei. Utóbbi területet teszi teljessé, hogy a könyvbe – művészi fotók formájában – bekerültek Vay Péter szerzeményeinek kiemelkedő darabjai is. Tehát arról, hogy ki volt Vay Péter, a lehető legpontosabb választ e könyv adja meg, amely egyszerre életrajzi tanulmánykötet és első közlésekkel teli reprezentatív album” – fogalmazta meg Fajcsák Györgyi.

Vay Péter XIII. Leó pápa megbízásából, a római katolikus missziók látogatása során bejárta az egész világot, 1902 decemberében lépett először Japán földjére. Három hónapot töltött a szigetországban, és számos ismeretségre tett szert. Második alkalommal, 1907 áprilisában Kanadából érkezett Japánba, Jokohamában, majd Tokióban töltött egy hónapot. Levélben ajánlatot tett arra, hogy a Szépművészeti Múzeum részére ott tartózkodása alatt japán vízfestményekből, rajzokból és metszetekből kollekciót állítson össze, amely bemutatná a 13. századtól kezdve Kelet-Ázsia grafikai művészetét. Ajánlatát elfogadták. Harmadik, utolsó ázsiai útját 1914-ben, közvetlenül az első világháború kitörése előtt tett meg. 1913 őszén indult Triesztből, hogy India, Délkelet-Ázsia, Hongkong és Shanghai érintésével 1914 márciusában megérkezzen Japánba. Utazásának fő célja ezúttal a mind nagyobb léptékben megindult ázsiai katolikus migráció pasztorációs központjainak felállítása volt.

A Szépművészeti Múzeum részére kialakított japán gyűjtemény összeállításakor Vay elsődleges célkitűzése az elérhető legteljesebb áttekintést nyújtó japán metszetanyag, valamint bronz tsubák (kardmarkolatvédők) összegyűjtése volt. A gyűjtemény – az 1909-es leltár tanúsága szerint – 2337 tárgyat számlált, amelyben 1093 fametszet, 338 festmény, 719 kisplasztika, 176 (fametszetes) könyv és 11 faszobor volt megtalálható. A gyűjtemény súlypontja a képzőművészeti anyag, amelyben a legjelentősebb részt a sokszorosított grafikák (fametszetek, fametszetes könyvek) és a festmények (tekercsképek) képviselik. Ehhez járult a mennyiségét tekintve mindössze 11 tételt számláló szobrászati anyag, amely azonban kvalitásait tekintve igen figyelemreméltó. Az iparművészeti tárgyak sorozataiból a fém tsubákat, karddíszítményeket és írószerkészleteket, a javarészt elefántcsontból és csontból faragott netsukékat (övbe süllyesztett dobozkákra függesztett ellensúlyok), és a lakktárgyakat: inrōkat (orvosságos dobozok), fésűket, és dobozokat kell megemlítenünk.

E tárgyak bemutatására – május 11-i megnyitóval – kiállítás nyílik a Hopp Ferenc Ázsiai Művészeti Múzeumban Hold a felhők felett címmel. A kiállítás a Vay-gyűjtemény főbb tárgycsoportjainak bemutatásával a korabeli gyűjtéstörténet és szemléletmód érzékeltetésével hívja fel a  figyelmet az első hazai japán képzőművészeti gyűjteményre, annak kiemelkedő kvalitású tárgyaira, valamint gyűjtőjére és annak szerteágazó személyiségére, munkásságára. A kiállítás 2023. május 12. és 2024. február 18. között látogatható.

 

Szöveg: Páhy Anna

Fotó: Szilágyi Dénes

 


Címkék: Vay Péter