OMHV 2021/2022
OKTATÓI MUNKA HALLGATÓI VÉLEMÉNYEZÉSE
2021 ősz
A Nemzeti Közszolgálati Egyetem és jogelődeinél több mint egy évtizedes múltra tekintenek vissza az OMHV felmérések. Ezek a felmérések értékes visszajelzést jelentenek az intézmény vezetése, oktatói számára a tekintetben, hogy a hallgatók hogyan tekintenek a munkájukra. A hallgatók elhivatottságát és demokratikus véleménynyilvánítási igényét jelzi az a tény, hogy minden évben rendre magas kitöltöttségi eredményeket tudunk felmutatni, valamint a szöveges értékelések is egyre nagyobb arányban jelennek meg. Az Egyetem kiemelt hangsúlyt fektet a minőségi oktatás végrehajtására. E többrétű és összetett feladat sikerességéről ad minden félévben visszajelzést az „Oktatói munka hallgatói véleményezése” felmérés (OMHV), amely az intézmény döntéshozóit, a Karok/Intézetek vezetőit és nem utolsósorban az oktatókat látja el ismeretekkel. A felmérés egyben lehetőséget biztosít a hallgatók számára arra is, hogy időről-időre a véleményükkel hozzájáruljanak az Egyetem oktatási színvonalának emeléséhez. A kutatás – többek között – olyan kérdésekre keresi a választ, mint a hallgatók és oktatók egymáshoz való viszonya, a tananyag elsajátításának jellemzői, a tanulás körülményei. Az OMHV felmérés eredményeinek felhasználásával lehetőség nyílik egy olyan együttműködés kialakítására, amely a hallgatók igényeit is figyelembe veszi és modern tanulási környezetet biztosít. A saját magára vonatkozó adatokat az oktatók megismerhetik, a további adatokba történő betekintési jogosultság az oktatói munka hallgatói véleményezése szabályzó alapján történik. A többi oktatótól eltérő munkajellegzetességeik miatt a testnevelő tanárok és a nyelvtanárok valamint a doktori iskolák munkájának értékelésével kapcsolatosan külön kérdőívet készítettünk.
Ebben a kitöltési periódusban is érvényesíthették a hallgatók azt a lehetőségüket, hogy amennyiben kitöltötték a felkínált kérdőíveket, számukra korábbi időpontban nyílik meg a vizsgára jelentkezés lehetősége. Több éves tapasztalat birtokában kijelenthető, hogy ez rendkívül pozitív hatást gyakorol a hallgatók válaszadási attitűdjeire.
Az adatfelvételre 2021. december 01. - 2021. december 08. és 2021. december 15. - 2021. december 31. között került sor. A hallgatóknak viszonylag hosszú válaszidőt biztosítottunk a kérdőív kitöltésére és visszaküldésére (a válaszadói hajlandóságot még emlékeztető e-mailek segítségével is próbáltuk fokozni).
A 2021/2022-es tanév 1. félévében jelenléti oktatás folyt. A válaszok nagyobb validitásának elérése érdekében 5 célcsoportot hoztunk létre (oktatók, nyelvi képzések, testnevelés, doktori iskola, szakirányú továbbképzés), amelyeken belül eltérő kérdőívekkel kérdeztük az oktatókra, valamint a tárgyakra vonatkozó véleményeket is. Ennek köszönhetően az egyes almintákra vonatkozó célzott kérdéseket tehettünk fel. A jelen kutatásban 716 oktatói adatlap és 1309 tantárgyi adatlap készült el. A testnevelés képzés esetén 20 oktatói és 33 tantárgyi adatlap, nyelvi képzések esetén 36 oktatói és 37 tantárgyi adatlap, a doktori iskolákra vonatkoztatva 112 oktatói és 138 tantárgyi adatlap készült el. A felmérésben új alpopulációként jelentek meg a szakirányú továbbképzés eredményei, ahol 79 oktatói és 44 tantárgyi adatlap készült.
Az oktatók esetében a kitöltésre jogosult lehetőségek száma 52607 eset. Az összes, kitöltést elkezdő esetek száma 28346, amely 53,8 %-os válaszadási hajlandóságot mutat. A testnevelő tanárok esetén a kitöltésre jogosult lehetőségek száma 2602. Az összes, kitöltést elkezdő esetek száma 1337, amely 51,3%-os válaszadási hajlandóságot jelent. A doktori képzésben résztvevő órák esetén a kitöltésre jogosult lehetőségek száma 1739. Az összes, kitöltést elkezdő esetek száma 407, amely 23,4 %-os válaszadási hajlandóságot jelent. A nyelvképzésben a kitöltésre jogosult lehetőségek száma 1241. Az összes, kitöltést elkezdő esetek száma 864, amely 69,6 %-os válaszadási hajlandóságot jelent. A szakirányú továbbképzés esetén a kitöltésre jogosult lehetőségek száma 5730. Az összes, kitöltést elkezdő esetek száma 2654, amely 46,3 %-os válaszadási hajlandóságot jelent. Alapvetően, a kitöltési hajlandóság mintái nem változtak az előző félévhez képest, továbbra is a doktori képzéssel kapcsolatos kérdőívek kerülnek legalacsonyabb arányban kitöltésre. Az adatfelvételek az UniPoll on-line kérdőívszerkesztő segítségével, a Neptun rendszeren keresztül az anonimitás teljes biztosításával történtek, a teljes hallgatói mintán.
Oktatói munka hallgatói véleményezése 2021 ősz
Oktatói Munka Hallgatói véleményezése
2022 tavasz
A Nemzeti Közszolgálati Egyetem ebben a félévben is felmérést folytatott melynek keretein belül a hallgatók véleményt formálhattak az oktatói munka minőségét illetően. A hallgatói válaszok összesített eredményeit az alábbiakban adjuk közre.
Az oktatói munka hallgatói véleményezése (OMHV) rendszerének felülvizsgálata az utóbbi években egyre erősebb igényként jelentkezett mind az Egyetem vezetése, mind a hallgatóság részéről. A fentiek alapján az oktatási rektorhelyettes (ORH) területe megkezdte az OMHV megújításával kapcsolatos munkafolyamatot a Kreatív Tanulás Program (KTP), az Egyetemi Hallgatói Önkormányzat (EHÖK) és a Karok bevonásával. A felülvizsgálat eredményeként egy megújuló, a véleményezés bázisát képező Neptun-rendszer technikai adottságait is figyelembe vevő új szabályozás készül(t), amely az ősz folyamán beterjesztésre kerül a Rektori Tanács elé.
Az adatfelvételre 2022. április 14.- 2022. május 05. és 2022. május 16. - 2022. május 31. között került sor. A hallgatóknak viszonylag hosszú válaszidőt biztosítottunk a kérdőív kitöltésére és visszaküldésére (a válaszadói hajlandóságot még emlékeztető e-mailek segítségével is próbáltuk fokozni).
A 2021/2022-es tanév 2. félévében jelenléti oktatás folyt. A válaszok nagyobb validitásának elérése érdekében 5 célcsoportot hoztunk létre (oktatók, nyelvi képzések, testnevelés, doktori iskola, szakirányú továbbképzés), amelyeken belül eltérő kérdőívekkel kérdeztük az oktatókra, valamint a tárgyakra vonatkozó véleményeket is. Ennek köszönhetően az egyes almintákra vonatkozó célzott kérdéseket tehettünk fel. A jelen kutatásban 681 oktatói adatlap és 1241 tantárgyi adatlap készült el. A testnevelés képzés esetén 18 oktatói és 36 tantárgyi adatlap, nyelvi képzések esetén 21 oktatói és 19 tantárgyi adatlap, a doktori iskolákra vonatkoztatva 96 oktatói és 130 tantárgyi adatlap készült el. A szakirányú továbbképzés esetén 131 oktatói és 96 tantárgyi adatlap készült.
Az oktatók esetében a kitöltésre jogosult lehetőségek száma 48474 eset. Az összes, kitöltést elkezdő esetek száma 25664, amely 52,9 %-os válaszadási hajlandóságot mutat. A testnevelő tanárok esetén a kitöltésre jogosult lehetőségek száma 2236. Az összes, kitöltést elkezdő esetek száma 1096, amely 49%-os válaszadási hajlandóságot jelent. A doktori képzésben résztvevő órák esetén a kitöltésre jogosult lehetőségek száma 1490. Az összes, kitöltést elkezdő esetek száma 276, amely 18,5 %-os válaszadási hajlandóságot jelent. A nyelvképzésben a kitöltésre jogosult lehetőségek száma 851. Az összes, kitöltést elkezdő esetek száma 588, amely 69 %-os válaszadási hajlandóságot jelent. A szakirányú továbbképzés esetén a kitöltésre jogosult lehetőségek száma 6587. Az összes, kitöltést elkezdő esetek száma 2652, amely 40,2 %-os válaszadási hajlandóságot jelent. A kitöltési hajlandóság mintái minimálisan csökkentek az előző félévhez képest, de továbbra is a doktori képzéssel kapcsolatos kérdőívek kerülnek legalacsonyabb arányban kitöltésre. Az adatfelvételek az UniPoll on-line kérdőívszerkesztő segítségével, a Neptun rendszeren keresztül az anonimitás teljes biztosításával történtek, a teljes hallgatói mintán.