NEMZETI KÖZSZOLGÁLATI EGYETEM
LUDOVIKA

„Nem barátod a mobil, ha vezetsz!”

„A 21. század ittas vezetése a vezetés közbeni mobilozás” – hangzott el azon a sajtótájékoztatón, amit a Nemzeti Közszolgálati Egyetemen rendeztek a vezetés közbeni mobilhasználat veszélyeiről. Egy olyan új típusú „függőségről” van szó, amelynek visszaszorítása érdekében az Országos Rendőr-főkapitányság és a témával kapcsolatos kutatást végző Aegon Biztosító figyelemfelhívó kampánysorozatot indít.

A mobiltelefonok villámgyors elterjedése azzal is együtt járt, hogy nem tanultuk meg azokat kulturáltan és biztonságosan használni. Mindezt alátámasztják azok az adatok is, amelyek szerint tízből négyen használják okostelefonjukat vezetés közben, közülük pedig minden ötödik ember üzeneteket és közösségi média bejegyzéseket is szokott írni az autóban. Az ebből eredő figyelmetlenség pedig rendkívül balesetveszélyes, legyen szó vezetésről, vagy akár gyalogos közlekedésről. A közelmúlt egyik ilyen tragédiája például bejárta az egész sajtót: egy fiatalember a mobilját nyomogatva, headsettel a fülében úgy kelt át az egyik vasúti átjáróban, hogy az érkező vonat halálra gázolta. „A mobil nem a barátunk, adott esetben az életünkre is törhet” – fogalmazott Óberling József, r.ezredes, az ORFK-OBB ügyvezető elnöke.

A kutatás szerint leginkább a budapesti férfiakra igaz, hogy vezetés közben telefont vesznek a kezükbe, közülük minden ötödik üzenetet vagy emailt ír, néz valamit a képernyőn, vagy posztol valamelyik közösségi oldalra. Míg a 30 év alattiak folyamatosan chatelnek, a 30 fölötti korosztály az üzeneteit figyeli, mert attól fél, hogy lemarad valamiről – ismertette a kutatás részleteit Szombat Tamás, a biztosítótársaság vezérigazgató helyettese. Naponta 1,6 millió személyautó közlekedik Magyarországon, és a lakosság 93 százaléka veszélytényezőnek ismeri el a vezetés közbeni mobilozást, amely nagyjából mindenkinek lelkiismeret furdalást okoz, mégis nyomkodja az eszközt. Az autópályán 130 kilométeres sebességgel haladó autó 36 métert tesz meg egyetlen másodperc alatt, a városi közlekedésben 14 métert. Ennyit vezetünk vakon, ha a telefonra figyelünk, és ez az a távolság, ameddig nem tudunk reagálni a forgalmi helyzetekre. Ez a tevékenység egy olyan függőséget okoz, ami nem betegséget jelent, hanem a tárgyaktól való hétköznapi függést. „A probléma azzal van, hogy ez nem szakad meg, ha beülünk a kocsinkba” – mondta Demetrovics Zsolt, az ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Karának dékánja. A fiatalok segítése nagyon fontos lenne, hogy reálisan felmérjék a kockázatokat és kapjanak fogódzókat, hogy mi értelme van a vezetés közbeni mobilozás tiltó szabályainak. A Kék-Vonal Alapítvány pszichológus szakértője, Reményiné Csekeő Borbála szerint ebben nagyon fontos szerepe van a családnak. „Anya és apa tud arra példát adni, hogy nem veszi fel a mobilt vezetés közben” – fogalmazott a szakember.

A rendőrség egy baleset bekövetkezésekor igen nehezen tudja bebizonyítani, hogy az illető használta a mobilját. A tévhitekkel ellentétben a VÉDA rendszer sem alkalmas arra, hogy a mobilhasználatot figyeljék vele. Ráadásul ez és a bekövetkezett baleset közötti összefüggés bizonyítása külön történet – hangzott el a sajtótájékoztatóval egybekötött kerekasztal-beszélgetésen. A rendőrség megelőzési tevékenységének alapeszköze a folyamatos oktatás, hogy az emberek fel tudják mérni a vezetés közbeni mobilhasználat veszélyeit, és a figyelemfelhívás, hogy bár a mobiltelefon szerves része az életünknek, de a közlekedésben nincs helye. Az oktatás fontos eszközei lehetnek azok az online videók, amelyek főszereplője a sokak által ismert standup humorista Kovács András Péter, aki Janklovics Péterrel vicces, ám élethű szituációkban mutatja be a mobilhasználat veszélyeit. A felvilágosító akció további része egy VR szemüveggel ellátott alkalmazás, amellyel a most induló országos roadshow állomásain bárki kipróbálhatja a vezetés közbeni telefonhasználat valós veszélyeit. Az akciót elindító ORFK Országos Balesetmegelőzési Bizottság együttműködő partnere az NKE RTK Közbiztonsági Tanszéke. A közlekedésrendészeti szakcsoport, amelynek vezetője Major Róbert r. ezredes, tanszékvezető a sajtótájékoztató helyszínválasztásában és a felmerülő témák kiválasztásában működött közre.

A témával kapcsolatban további részleteket a Bonum Publicum egyetemi magazin májusi számában olvashatnak.

 

Szöveg: Tasi Tibor

Fotó: Szilágyi Dénes